evdeis.infologo
DOLAR: 2.24 TL
EURO: 2.87 TL

Michelangelo Kimdir? Hayatı ve Eserleri

? Hayatı ve Eserleri

Michelangelo Buonarroti (1475-1564) Ünlü İtalyan rönesans dönemi ressam, heykeltraş, mimar ve şairidir. Tam adı Michelangelo di Lodovico Buonarroti Simoni.

Michelangelo, 6 Mart 1475’te Arezzo yakınlarında Caprese’de doğar. Ailesi, o daha bir aylıkken Floransa’ya taşınır. Annesi, kendisi altı yaşındayken ölen Michelangelo, 13 yaşına geldiğinde Floransa’da fresk ressamı Domenico Ghirlandaio’nun yanına öğrenci olarak verilir. Bertoldo di Giovanni’nin zamanında, Medici ailesine ait olan San Marko bahçesinde çalışan genç Michelangelo, bu arada Lorenzo de Medici ile tanışır.

Michelangelo, heykeltıraşlıktaki rüştünü kanıtladığı ilk ve en ünlü eseri olan çocuk kral David’in heykelini yaptığında henüz 26 yaşındadır. Beş buçuk metrelik bir mermer kütleden çıkaracağı eser için genç dAhi, mermer bloğun yanına bir baraka inşa ederek, yardımcısız bir şekilde, çoğu zaman geceli gündüzlü çalışarak Rönesans sanatının harikalarından biri olarak kabul edilen David’i yaratır.

1505 yılında Papa 2. Julius tarafından kendisine, en önemli başarılarından biri olacak Vatikan’ın yanındaki Sistine Kilisesi’nin tavan resimlerinin yapılması işi verilir. 3 yıl sonra başlayacağı bu görevi sanatçı, 520 metrekarelik bir alanda yaklaşık dört yıllık bir çalışmanın ürünü olarak bitirir. Ortasının da, her biri Adem, Havva ve Nuh Tufanıyla ilgili İncil’in eski Ahdi’nden alınma öykülerden esinlenerek yapılan resimlerin bulunduğu dokuz pano bulunan freskin yan unsurları da mitolojik figürlerle bezelidir. Özellikle “Ademin Yaratılışı” ismindeki sahne batı resim sanatının en canlı tasvirlerinden biri kabul edilir.

1519 yılında Cosimo de Medici’nin soyunun son temsilcisi Lorenzo de Medici’nin ölmesiyle Michelangelo, onla birlikte genç yaşta ölen Nemours Dükü Giuliano’nun mezarlarının konulduğu kiliseye iki ünlünün heykelini yapar. 1534’te Papa 3. Paul’un heykeltıraşı ve mimarı yapılan Michelangelo’ya Sistine Kilisesi’nin sunak duvarına bir ‘Kıyamet Günü’ tasviri yapmasını ister. Meryem’in Göğe Yükselişi, İsa’nın Vaftizi ve Musa’nın Hükmü’nün anlatıldığı freksler süsler bu duvarı.

Kıyamet Günü tablosuna başından beri muhalefet eden yeni Papa 4. Paul ise, tablodaki imgelerin fazlaca müstehcen göründüğünü belirterek Michelangelo’dan tabloyu biraz daha ‘düzgün’ hale getirmesini isteyince, ustanın cevabı şu olur: “Papa’ya söyleyin, bu küçük bir mesele ve kolaylıkla uygun hale getirilebilir.

Önce kendisi yaşadığımız bu dünyayı uygun ve yaşanılır bir hale getirsin, sonra da bu tablo da aynı uygunluğa girecektir.” Michelangelo’nun yaşadığı çağ, kendisiyle boy ölçüşebilecek derecede yetkin ressam ve heykeltıraşçılara da tanıktır aynı zamanda.

Bunların başında Rafael ve Leonardo Da Vinci gelir. Bu sanatçılar arasında keskin ancak hoşça bir rekabet vardır. Anlatılan bir öyküye göre, sanatçının rakiplerinden Rafael ve Bramante, işbirliği yaparak Michelangelo’ya Sistine Kilisesinin işini verdirmeye çalışırlar.
Böylelikle, kendini ressamdan çok bir heykeltıraş olarak kabul eden Michelangelo, bu işi kabul etmeyerek Papanın gözünden düşecektir. Hayatının son dönemini Roma’daki Aziz Peter Kilisesi’nin mimarı olarak geçiren Michelangelo 18 Şubat 1564’te 89 yaşında ölür.

Rönesans sanatına benzersiz bir etkide bulunan Michelangelo, klasik sanat tekniklerini öğrenmesinin yanı sıra asıl olarak, insan formunu her açıdan tasvir edebilmek için kadavralar üzerinde çalışıp,
Yunan ve Roma sanatından devraldığı idealleştirilmiş insan tasarımlarını ulaştığı gerçekçilik boyutunu yakalamaya çalışır.

Batı resminin babası olarak bilinen Giotto’nun resmindeki doğallık ve gerçekçilik ile 15. yüzyıl başında tam olarak anlaşılabilen derinlikte perspektif olgusunu geliştirip kendi tarzına temel yapan Michelangelo onlarca heykel, freske imza atıp Roma’nın yeniden inşa ve düzenlenmesinde de önemli görevler almıştır.

Donatello’dan ve Antikçağ heykel sanatından çok etkilendi. Resim ve fresk eğitimini Ghirlandaio’nun atölyesinde tamamladı.
Bertoldo di Giovanni ile S. Marco kilisesinin ‘casino’su için çalıştı. Bu, Mediciler tarafından toplanmış eski yapıtların yer aldığı bir müzeydi. Kentauroslar’in Savası (1490, Bargello) ve Donatello tarzında yassı kabartmalarla süslü Merdivendeki Meryem (1490-1492) adlı heykellerini burada yaptı. 1496’da Mediciler’in iktidarının sona ermesiyle Floransa’dan Venedik’e kaçtı.

Sonra Bologna’ya gitti. Jacobo della Quercia ile tanıştı. San Domenico kilisesinin kemeri için iki heykel yaptı. Sonra Roma’ya giderek sarhos Bacchus’u ve San Pietro bazilikası için, heyecan temasını isleyen Pietra’yı yaptı.
1501’de Floransa’ya döndü. 1504’te 4,34 metre yüksekliğindeki David (Davut) adlı ünlü mermer heykeli ve kentin katedrali için on iki havarinin heykellerini yaptı. Havari heykellerinden günümüze sadece Aziz Matta’ninki kalmıştır. Daha sonra Palazzo Vecchio’nun büyük konsey salonu için,Leonardo Da’nın ÇizdiğiAnghiari savası’na cevap sayılan Cascina savası adlı büyük freskin taslağını hazırladı ama başlamadı. Taslaklarda çarpıcı bir düzenlemeyle çizilmiş pek cok çıplak figür vardır.

1505’te Papa ii. Julius’un onu Roma’ya çağırdı. Vatikan’daki Sistina capellası’nın kubbesini süsledi. Bu muhteşem fresk
1512’de tamamlandı. Michelangelo bu eserinde Yaradılış-Kutsal Kitap’tan alinmiş sahnelerle, kubbeyi saran peygamber ve kahinlerin figürleriyle, çarpıcı çıplak figürlerle çizgisel tarzını doruğa ulaştırdı. Ana panodaki çıplaklar insan anatomisi
acısından bire şaheserdir. Fresklerin kapladığı ince uzun alan yaklaşık 40 metre boyunda ve 14 metre enindedir ve bu dev kompozisyon o ana kadar insan elinden çıkmış en büyük eserdir.
[Sadece kayıtlı üyeler görebilir. ]Papa ii. Julius’un ölümünden sonra yapılan mezarın ana motifi olan Musa heykeli’ni Michelangelo yaptı. Başlangıçta tasarladığı çok büyük bir mezarın bölümlerinden olan Köleler (Louvre) dizisini gerçekleştiremedi.
1515’te Floransa’ya dondu. San Lorenzo kilisesi’nin cephesine freskler tasarladı. Mediciler’in mezarları için yapılan capellayi düzenledi. Nemours duku Giuliano ve Urbino duku Lorenzo’ nun lahitlerini yaptı. (Gündüz ve gece, Alacakaranlık ve şafak, Eylem ve Murakabe figürleri vb.)

1524’te Lorenzo kitaplığının giriş bölümüne ve merdivenlerine freskler yaptı.
1534’te Roma’ya dondu ve yerleşti. Bu donemde tutku dolu şiirler yazdı, Ganymedes, Phaeton gibi konusunu mitolojiden alan desenler çizdi, Sistina capellasi’na bastan sona çıplak insanlardan oluşan Son Yargı’yı yaptı.
1546’dan sonraki çalışmalarında mimarlığa ağırlık verdi. 1547’de San Pietro Kilisesi’nin kubbesini yaptı ve içini susledi. Fakat tamamlamadan bıraktı. Diğer çalışmaları Diocletianus hamamlarında Santa Maria degli Angeli bazilikası düzenlemesi, Porta Pia (1560), S. Giovanni del Fiorentini için etütler (1550-1554), Campidoglio meydanının düzenlemesidir. Ayrıca Floransa katedrali’ndeki Pietro, Palestrina Pitere’si (Floransa Akademisi) ve rahatsızlandığı için tamamlayamadığı Rondanini Pietro’su (Castello Sforzesco, Milano) son heykelleridir.
Michelangelo, XVI. yy.’a damgasını vurmuştur. Yapi sanatına yepyeni formlar getirmiş, böylece Rönesans mimarisine yon vermiştir. XVII. yy.’in barok sanatı da onun gücünden çok etkilenmiştir. insanlığa bıraktığı servet paha biçilemeyecek kadar büyüktür.

michalengelo Hakkında Yazılan Eserler

1.Michelangelo
Art Book
Kollektif
Dost Kitabevi Yayınları
İnsanoğlu taşa meydan okuyor.

Sponsorlu bağlantılar
Bu Konuyu Sosyal Medyada Paylaş

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış.

Yorum Yaz

Yukarı Çık